Nasz program
Program daltoński
Plan daltoński to nowoczesna i innowacyjna koncepcja edukacyjna, która kładzie nacisk na samodzielność, odpowiedzialność, współpracę i autorefleksję.
Stworzony przez Helen Parkhurst, model ten jest stosowany w wielu placówkach edukacyjnych na całym świecie, wspierając rozwój dzieci poprzez aktywne metody nauki.
Dlaczego plan daltoński?
Plan daltoński pomaga dzieciom rozwijać umiejętności potrzebne w dynamicznie zmieniającym się świecie. Dzięki niemu uczą się myśleć niezależnie, działać odpowiedzialnie i współpracować w grupie.
Podstawowe filary planu daltońskiego
1.
Samodzielność
Dzieci uczą się podejmować własne decyzje, organizować swoją pracę i znajdować rozwiązania problemów. Rozwijają umiejętności planowania oraz samokontroli, co pozytywnie wpływa na ich pewność siebie i motywację do nauki.
-
Praca własna zwiększa motywację i kreatywność.
-
Dzieci uczą się odpowiedzialności za swoje zadania.
-
Każdy ma możliwość rozwijania się we własnym tempie.
2.
Odpowiedzialność
Plan daltoński uczy dzieci odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie i proces nauki. Każde dziecko ma swoje obowiązki, które pomagają mu rozwijać poczucie odpowiedzialności i konsekwencji.
-
Dzieci dbają o swoją przestrzeń i otoczenie
-
Uczą się organizacji i planowania
-
Nowe doświadczenia wzmacniają pewność siebie
3.
Współpraca
Dzieci uczą się pracować w grupach, dzielić się wiedzą i wspólnie osiągać cele. Plan daltoński rozwija ich kompetencje społeczne, uczy komunikacji i wzajemnej pomocy.
-
Praca zespołowa uczy wzajemnego szacunku i komunikacji
-
Dzieci uczą się efektywnego rozwiązywania problemów
-
Wspólne działania rozwijają kreatywność i umiejętności analityczne
4.
Refleksja
Angażując dzieci w refleksję pomagamy im uświadomić sobie to, czego się nauczyli, co było interesujące, jak się czują, jak mogą wykorzystać to doświadczenie. Refleksja konsoliduje wiedzę, pozwala analizować postępy, wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w innych sytuacjach.
-
Uczy przewidywania konsekwencji i rozwiązywania problemów
-
Pozwala oceniać postępy i wyciągać wnioski
-
Rozwija umiejętność określania mocnych i słabych stron